Elektrobus? Proč ne.

V Paříži se již spustil zkušební provoz elektroautobusů, které se řídí sami. Sice jde zatím jen o zkušební jízdy, v plánu je ale tyto elektrobusy pustit do ulic do konce tohoto roku. Tato dopravní revoluce se postupem času bude týkat všech měst na naší planetě, protože o ně mají všichni zájem.
Elektroautobus se vyvíjí více jak osm let, a jeho vývoj jde pomalu do finále. V České republice by měli tyto pomocníci v nejbližší době také začít jezdit nejprve jen v Praze. Náklady na provoz budou financovány Evropskou unií. 

Malý velký vůz.
Elektrobus sice nepatří mezi největší vozy. Patří do skupiny motorových vozidel typu C, tedy nákladního vozidla, a uveze jen osm cestujících a jednoho řidiče. Evropská unie bohužel větší vozy nevyvíjí, ovšem možná se jich v budoucnu přesto dočkáme, neboť Čína a Singapur už provádějí zkušební jízdy s daleko většími vozy.

Jak může jezdit bez řidiče?
K tomu, aby mohl elektrobus jezdit bez řidiče, potřebuje spolupráci mnoha satelitů, kamer, čidel a senzorů. Trasa mu bude předem naplánována, a po ní se bude pohybovat pomocí GPS signálu. Pokud po cestě narazí na nějakou překážku, bude na ní reagovat pomocí dvou set čidel, jejichž informace bude zpracovávat počítač.

Bezpečnostní prvky a dohled nad elektrobusem.
Než v Praze vyjede první elektroautobus, bude potřeba vybudovat pevné dispečerské stanoviště, ve kterém bude sedět dispečer, který bude dohlížet na cestu autobusu. Další dispečer, který bude sedět na místě řidiče, bude moci autobus zastavit v případě, že budou nějakým způsobem vyhodnoceny špatné informace z čidel a senzorů.

Proč elektrobus?
Elektrobus by měl být využíván při provozu na veřejných komunikacích. Jeho hlavním cílem bude velká energetická úspora a čistota ovzduší. Sice dokáže jet rychlostí jen 20 km/hod, což je vhodné spíše pro kratší vzdálenosti, odborníci se však shodují na tom, že během deseti let budou mít do centra větších měst vjezd povolen právě jen elektroautobusy.