Jsou naftové motory opravdu tak škodlivé?

Nové naftové motory jsou čisté.  A to nejen v laboratoři. Podle Evropské asociace výrobců automobilů ACEA nejsou naftové motory na odpis. Mohou dokonce sehrát pozitivní roli v boji za čistotu ovzduší ve městech.

cyklista na silnici

Honba politiků na naftové motory je v plném proudu. Seznam německých měst, které plánují zákazy vjezdu dieselových aut roste a postupně se od nafty odvrací i množství automobilek. Vzpomeňme si na Volvo, Suzuki, Fiat, Chrysler nebo dokonce koncern PSA. Důvodem je jejich údajná škodlivost pro životní prostředí, zejména emise oxidů dusíku NOx. Jenže nejnovější údaje Evropské asociace výrobců automobilů ACEA říkají cosi zcela jiného. Tato organizace podrobila testům 270 dieselových aut splňujících nejnovější normu Euro 6d a má dobré zprávy.

Podle Erika Jonnaerta, tajemníka ACEA, jsou vznětové motory zásluhou nových technologií mnohem čistší než jejich předchůdci. Ukázalo se to nejen při testech podle nové procedury WLTP, ale i v reálném provozu podle testu RDE. Ani jeden model nepřekročil povolený limit NOx. Nové dieselové motory jsou až o 85 % čistší než dieselové motory splňující normu Euro 5c a některé dokonce čistší až o 95 %. Navíc je zde výhoda nižší spotřeby paliva, což znamená méně emisí skleníkového CO2. ACEA se proto domnívá, že naftové motory mohou městům dokonce pomoci ve zlepšování ovzduší.
hadice v nádrži

"Výrobci automobilů udělali velké investice, aby přinesli technologie snížení emisí NOx. Je proto důležité, abychom přestali démonizovat dieselovou technologii jako celek. Namísto toho musíme rozlišovat mezi starým dieselovým vozidlem a nejnovější generací vozidel," řekl Erik Jonnaert. Podle německého autoklubu ADAC je v současnosti v nabídce až 1 200 různých dieselových modelů aut, jejichž emisní parametry jsou v souladu s reálným testem RDE, a jejich nabídka rychle roste.